Julstaden London
Julen 2014 tillbringade jag i London, England!
(Fotot nedan från Trafalgar square)
Vi kom några dagar innan jul och åkte hem på juldagen, men vår förvåning var stor när vi insåg att allt verkligen står stilla i London på juldagen – inklusive all kollektivtrafik! När vi anlände till vårt hotell blir vår värd alldeles förskräckt att vi skulle ta oss till flygplatsen på juldagen och bad oss stanna en natt till
Men när vi förklarat att vi inte kunde boka om flygbiljetterna hjälpte han oss självklart att ordna en bil som körde oss till Heathrow (mot den nätta lilla summan av sådär 900 spänn…) så fram kom vi!
Vi hade letat hotell som låg centralt och hamnade på:
Hotellet var inget extraordinärt, men ganska pittoreskt och ett bra läge till bra pris och mycket trevlig personal. Dessutom fick vi faktiskt en fri uppgradering av rummet… Och deras frukost var verkligen bra, man kunde till och med avnjuta färsk frukt:
Och självklart serverades på juldagen den traditionella Christmas Crackers, som man av tradition sliter itu från varsitt håll:
De hade ju såklart också sett till att man skulle känna julstämningen:
The Sumner hotell ligger bara fem minuters promenad från…
…den stora shoppinggatan Oxford Street! Gatan börjar vid Marble Arch:
En liten bit bakom, i Hyde Park, fanns välbesökta Winter Wonderland – fullspäckad med nöjesattraktioner, mat, dryck, jul och mängder med människor! Det var en upplevelse att ta sig igenom! Vi kunde som tur var pusta ut utomhus med varsin mugg mulled wine och för en stund titta på när alla andra trängdes.
I juldagens vackra väder och drastiskt minskad mängd människor, blev parken en fin promenad:
Dagarna innan jul var det helt sjukt mycket människor på Londons gator, de flesta inhandlandes den kommande helgens klappar. Och några klappar till sig själv får man ju självklart ordna också
Vi hade nästan svårt att ta oss fram i trängseln på gatorna, men kämpade på och förundrades över alla juldekorationer – det är så häftigt att komma till ställen man faktiskt går ”all in” med dekorationerna! Trots puffande från alla håll och kanter, var jag ju bara tvungen att stanna till då och då för att föreviga dessa! Som här vid två berömda butiker:
Vi blev ganska imponerade av att vi trots Londons storlek kunde promenera runt och beta av många av de stora sevärdheterna till fots. Hade hört rykten att Piccadilly Circus inte är så stort som man kan tänka sig, och minsann så var det faktiskt inte mer än en korsning..:
Men det var kul att ha varit där! Vi satte sedan kurs mot Trafalgar Square:
Pä väg mot Big Ben passerade vi på lite avstånd den berömda London Eye (hade gärna åkt en runda för att se London fån ovan, men mitt resesällskap var inte lika intresserad på grund av höjden…):
Självklart var det viktigt att få se det landmärke som varit en av de stora symbolerna för London sedan jag var liten, Big Ben!
Fångade också det här flygande ögonblicket vid intilliggande Westminsterpalatset:
Och så passerade vi ju förstås Westminster Abbey (som för tillfället genomgick en del renovering), men kunde inte gå in då det var stängt den här dagen:
Framåt kvällskvisten tittade vi förbi hos kungligheterna vid Buckingham Palace, självklart också i juleskrud:
Men inte kunde vi ju helt nöja oss med att ta oss runt till fots, vi gav oss ner i underjorden och tog oss med tunnelbana ut till Camden, för att besöka den berömda marknaden. Oj, vilken upplevelse! Det var en marknad utan slut kändes det som…fantastiskt! Vi åt pizzaslice ståendes på gatan, mulled wine i muggar och shoppade läderarmband, klockor och annat kul! Det var trevliga människor och full rulle! Och inte att förglömma, ganska fint också, med en hel del ovanligt dekorativa hus! Rekommenderar verkligen ett besök här.
På julaftonskvällen hade vi bokat bord på The Grazing Goat, som låg väldigt nära hotellet och nära Oxford Street:
Det är absolut en restaurang vi rekommenderar; trevlig atmosfär, trevlig personal och god mat. Kvällen till ära åt vi ”stuffed turkey” (fylld kalkon) som är den stora julrätten här. Till efterrätt åt vi den traditionella ”Christmas pudding”, för vi vill ju ta seden dit vi kommer. Men när vi beställt in den undrade vi varför – vi hade ju lärt oss sedan julen i Skottland att Christmas pudding är ju inte alls gott… Men det var en god glass som serverades till i alla fall 
I övrigt åt vi väldigt god mat, vi hade en kvarterspub precis utanför hotellet där vi åt riktigt god hjortpaj och självklart hör det ju till att beställa in fish and chips på någon pub (som vi hittade i närheten av Trafalgar). Men däremot saknade vi de engelska pubarna, vi hittade inte så många tyvärr! Men det fanns även många andra restauranger och en trevlig vinbar som vi också testade.
En av de största upplevelserna av London var nog ändå på juldagen – denna storstad som blev så otroligt tom på både människor och trafik, det var samtidigt både en spöklik och fantastisk känsla! Troligtvis den enda dagen på året man kan ställa sig i mitten av Oxford Street och ta en sådan här bild:
Fortsatte sedan med att passa på att föreviga ytterligare två starka symboler för England:
London är definitivt en stad jag kan tänka mig att åka till igen! Kanske utan alla juldekorationer nästa gång 
Och tänka sig, man hittar sin egen väg här också…